Sogomonov A.Yu. History and Enlightenment in the 19-th century Russian public thought. Moscow: School for civic education, 2021. 320 p. Sogomonov A.Yu. History and Enlightenment in the 19-th century Russian public thought. Moscow: School for civic education, 2021. 320 p.ISBN 978-5-93895-131-0DOI нетPosted on site: 19.10.21Текст книги на сайте издательства URL: https://civiceducation.ru/i-aleksandr-sogomonov-i-prosveshhenie-i-istoriya-v-razvitii-obshhestvenno-politicheskoj-mysli-xix-vek/ (дата обращения 20.10.2021)AbstractThe history of Russian social thought of the 19-th century is discussed in the book through the looking glass of the public discourse on civic education through history. The national past was not considered by russian major figures as the realm of scientific epistemology rather than the material for historical doxa construction and control. The public narratives are gouped in the book in three periods inside the 19-th century, each developing various views on universalism of modernity and its relation to the national past. In each period 4 heroes are picked up to show the alternatives of the development of public thought towards the historical doxa construction. The discoveries done by russian public thinkers through the whole 19-th century were put lately into the core of the early russian sociology and social philosophy, and do not loose their actuality even in our days, when the problem of control over national history doxa again has become extremely sharp and civically sensitive. Content (in russ)hide table of contentsshow table of contents Содержание Просвещение и история: долгий путь сообща . . . . . . . . . . . . . . . 5 Очерк 1. ПРОСВЕЩЕНИЕ И ИСТОРИЯ: У ИСТОКОВ ДИСКУРСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1.1. Историческая докса и просветительская эпистемология . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.2. «Запрос на Прошлое» в России в канун «века Просвещения» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 1.3. Ломоносов «против» Вольтера. Суть или образ . . . . . . . . . . 27 1.4. Карамзин и Просвещение. Быть или казаться европейцем . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 1.5. Сперанский, Карамзин и Пушкин просвещают самодержцев. «История» в Записках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 1.6. Граф Уваров и его институциональное наследие. «История» и школа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 1.7. Рубеж XVIII–XIX веков: парадоксальные итоги раннего просветительства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Очерк 2. ПРОСВЕТИТЕЛЬСКИЕ КОНТРАСТЫ НИКОЛАЕВСКОЙ РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 2.1. «Россия в 1839 году». Восприятие николаевской России на Западе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 2.2. Виссарион Белинский. История — от подлинности факта к гражданскому воображению . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 2.3. Иван Киреевский. «Прошлое» как просветительский конструкт старших славянофилов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 2.4. Александр Герцен. Путь от исторической логики к просвещению . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 2.5. Петр Чаадаев. Просветительские мысли «умалишенного» . . . 154 2.6. Чего же все-таки не приметил маркиз де Кюстин в николаевской России? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Очерк 3. ПРОСВЕТИТЕЛЬСКАЯ МЫСЛЬ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ ХIХ ВЕКА МЕЖДУ АКАДЕМИЧЕСКОЙ НАУКОЙ, РЕВОЛЮЦИОННЫМ ПОРЫВОМ И ХУДОЖЕСТВЕННЫМ ВЫМЫСЛОМ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 3.1. Сергей Соловьев. Просвещение через историчность . . . . . . 184 3.2. Лев Толстой. Забыть прошлое: художественный вымысел или историческая истина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 3.3. Петр Лавров. История, мораль и революционная пропаганда . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 3.4. Василий Ключевский. Борьба с доксой в защиту терапевтического смысла истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Парадоксы и уроки русских просветителей (вместо послесловия) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Примечания . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292